/ PAP Lifestyle | 9.12.2014

Auto z napędem na 4 koła. Nie tylko w teren?

Auto z napędem na 4 koła. Nie tylko w teren?
[fot: EPA/TANNEN MAURY]

Wielu kierowców zwraca uwagę na wybór rodzaju napędu. Są zwolennicy samochodów przednionapędowych i zagorzali miłośnicy tylnych napędów. Od kilku lat coraz większą popularność zdobywają również samochody z napędem na 4 koła.

Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych: dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie podczas zimy. Zalety układu 4x4 są oczywiste: efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi i pogody.

Miejmy świadomość, że dzięki lepszej przyczepności kół auto z napędem 4x4 przyśpiesza w trudnych warunkach lepiej, niż takie z napędem na jedną oś, to jednak oba te samochody hamują tak samo. Pamiętajmy o tym i nie dajmy się ponieść emocjom. Samochody stworzone do jazdy po bezdrożach posiadają napęd na jedną oś (najczęściej tylną), a w terenie, dzięki dźwigni lub specjalnemu pokrętłu dołączana jest druga oś. Napęd ten doskonale sprawdza się w terenie, natomiast na zwykłych drogach o dobrej przyczepności można używać tylko napędu na jedną oś.

W autach osobowych i terenowych można spotkać stały napęd na 4 koła. W rozwiązaniach tych wykorzystywany jest centralny mechanizm różnicowy. Napęd ten gwarantuje doskonałe właściwości jezdne oraz efektywne przenoszenie napędu, jednak ze względu na koszty produkcji i wyższe zużycie paliwa zarezerwowany jest dla określonej grupy samochodów. Elektronicznie załączany napęd na 4 koła jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w SUV-ach. Stosowany w modelach Skody układ 4x4 rozdziela napęd pomiędzy osie za pomocą jednej z najbardziej nowoczesnych metod - sprzęgła Haldex najnowszej, piątej generacji. Sterowanie tym systemem odbywa się precyzyjnie i szybko dzięki zastosowaniu elektroniki. Domyślnie napęd skupia się na przedniej osi, minimalizując zużycie paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś w sposób niezauważalny dla kierowcy i nienaruszający bezpieczeństwa jazdy.

Dzieje się tak, ponieważ system ten wykorzystuje dane z czujników z innych mechanizmów sterujących, takich jak: czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia. Dzięki analizie tych parametrów Haldex wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę samochodu, wzmacnia bezpieczeństwo pojazdu i pasażerów. Co ciekawe, większość kierowców nie będzie nawet czuła, kiedy nastąpi załączenie tylnej osi. Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto SKODA.

Rozważając zakup samochodu z napędem na 4 koła warto zastanowić się, w jakich warunkach będziemy go użytkować. Argumentami za będą częste wyjazdy na bezdroża, poruszanie się po nierównych drogach i częste starcia z wysokimi krawężnikami. Na pewno będziemy czuli się bezpieczniej w zimowych warunkach, łatwiej pokonamy zaspy i piaszczyste przeszkody, z większym bezpieczeństwem będziemy pokonywać zakręty i ruszać na śliskich nawierzchniach. Argumentów za nie brakuje, a przeciw? Nieco wyższa cena i koszty eksploatacji.

/ PAP Lifestyle | 9.12.2014

Udostępnij

Najnowsze galerie