/ PAP Lifestyle | 2.01.2015

Nie masz formy po świętach i sylwestrze? Odzyskasz ją dzięki... rutynie

Nie masz formy po świętach i sylwestrze? Odzyskasz ją dzięki... rutynie
[fot: Ridofranz/iStockphoto]

Jeśli przywykłeś do codziennego picia kawy z rana, to powinieneś pić ją nadal, pilnując, by pić ją w tym samym czasie - nie pij ani mniej, ani więcej. Zakłócenie rytmu ciała prowadzi do migren, zakłóceń snu, a w skrajnych przypadkach nawet do depresji - radzi dietetyczka Sarah Spickernell.

- Jeśli jesteś szczególnie zmęczony z rana, to może to być spowodowane rozstrojeniem biologicznego zegara - chodzenie spać o różnych porach jest dla organizmu mylące i może spowodować, że jesteś półprzytomny w czasie, gdy powinieneś być przebudzony - radzi w publikacji City A.M. - darmowej publikacji rozdawanej w londyńskim City w dni robocze.

Jej zdaniem opuszczenie posiłków, choć z pozoru wygląda na łatwy sposób pozbycia się nadmiaru kalorii i szybkiej utraty zbędnych kilogramów żywego ciała może przynieść więcej szkód niż pożytku. System trawienny przygotowuje się bowiem do rozkładu żywności o określonej porze dnia i jeśli nie ma co rozkładać, to się rozregulowuje.

Opuszczanie posiłków powoduje odpływ energii. Stąd, jeśli ma się coś ważnego do zrobienia zachodzi ryzyko, że zrobi się to niewłaściwie. Przeskakiwanie posiłku powoduje też, że dla zabicia głodu je się więcej niż by się zjadło podczas normalnego posiłku.

Bardziej wskazane niż opuszczenie regularnego posiłku jest rezygnacja z zapychania się między posiłkami, ponieważ w ten sposób nabija się zbędne kalorie.

Inne pożyteczne rady dietetyczki to: aktywne spędzanie przerwy obiadowej np. wygospodarowanie pół godzinki na jogging. Nie tylko spowoduje to, że obiad będzie lepiej smakował, ale pobudzi w mózgu endorfinę - substancję należącą do grupy hormonów poprawiających samopoczucie i zadowolenie z siebie. Tego nigdy nie za wiele w intensywnej pracy.

Jogging to także sprawdzony sposób na zapobieganie cukrzycy typu 2., schorzeniom serca, nadciśnieniu, udarom, niektórym nowotworom i innym nieprzyjemnym stanom. Testy wykazują, że fizycznie sprawne osoby lepiej wypadają w testach pamięciowych niż ich mniej zdrowi rówieśnicy.

Spickernell sugeruje też, by uzupełniać, a nawet zastępować posiłek warzywami, zwłaszcza przygotowanymi na parze, posiadającymi więcej błonnika i innych składników odżywczych niż standardowy posiłek, nie mówiąc o mniejszej zawartości tłuszczu i cukru.

Innym sprawdzonym sposobem na odpędzenie głodu i pokusy zapychania się jest aktywność w miejscu pracy. Skoncentrowanie uwagi na dotrzymaniu sztywnych terminów, robienie kilku rzeczy naraz, pośpiech by zdążyć na spotkanie itp. powoduje, że nie ma czasu na myślenie o jedzeniu.

- Staraj się zmniejszyć ilość wolnego czasu także w domu, gdzie w zasięgu ręki jest dużo wysokokalorycznej żywności - ruszaj się, wychodź na miasto. Pracuj ciężko, zaplanuj wieczór przeznaczając go na odwiedziny znajomych, wypad na salę gimnastyczną lub hobby - radzi dietetyczka.

/ PAP Lifestyle | 2.01.2015

Udostępnij

Najnowsze galerie