/ PAP Lifestyle | 26.06.2014

Użyją skórek z pomidorów do produkcji aut?

Jeżeli ktoś uważa, że pomidory i samochody nie mają ze sobą nic wspólnego, jest w błędzie. Udowadniają to pracownicy naukowi z Ford Motor Company oraz H.J. Heinz Company.

Otóż naukowcy obu renomowanych firm badają możliwość wykorzystania włókien pomidorów do stworzenia odnawialnego materiału kompozytowego, który posłuży w produkcji pojazdów. Szczególną uwagę badacze zwracają na wysuszone skórki pomidorów, które mogą pełnić rolę wsporników instalacji elektrycznej w samochodach Forda lub pojemników wykorzystywanych do przechowywania monet i innych niewielkich przedmiotów.

- Badamy możliwość wykorzystania produktów ubocznych przedsiębiorstw przetwórstwa spożywczego w branży motoryzacyjnej. Naszym celem jest opracowanie wytrzymałego i lekkiego materiału, który zachowa wysoki standard, jakie prezentują nasze auta, a jednocześnie obniży negatywny wpływ naszej firmy na środowisko naturalne - wyjaśnia Ellen Lee, specjalista ds. badań nad tworzywami sztucznymi z Forda.

Prawie dwa lata temu Ford rozpoczął współpracę z firmami Heinz, Coca-Cola Company, Nike oraz Procter & Gamble w celu przyspieszenia opracowania tworzywa sztucznego pochodzenia roślinnego, które będzie wykorzystywane do wytwarzania wszystkiego - począwszy od materiałów, a skończywszy na opakowaniach, przy zachowaniu wyższej wydajności ekologicznej w porównaniu z obecnie wykorzystywanymi materiałami na bazie ropy naftowej. Naukowcy z firmy Heinz pracowali nad innowacyjnymi sposobami przetwarzania skórek, łodyg i ziaren z ponad dwóch milionów ton pomidorów, które firma wykorzystuje rocznie do produkcji swojego ketchupu. Przedstawiciele Heinza zwrócili się po pomoc do Forda.

Dążenie Forda do zredukowania, ponownego wykorzystywania i przetwarzania produktów jest częścią globalnej strategii zrównoważonego rozwoju, która zakłada obniżenie niekorzystnego oddziaływania firmy na środowisko naturalne przy jednoczesnym przyspieszeniu rozwoju samochodów z wydajnymi paliwowo technologiami na całym świecie.

W ostatnich latach Ford zwiększył wykorzystanie przetworzonych materiałów niemetalowych pochodzenia roślinnego. W portfolio marki znajduje się obecnie osiem materiałów pochodzenia roślinnego wykorzystywanych w produkcji seryjnej, w tym wprowadzone w zeszłym roku komponenty konsoli wzmacniane włóknami celulozy czy wsporniki instalacji elektrycznej wypełnione sieczką. Inne przykłady to materiały kompozytowe na bazie kokosu, przetworzone materiały z bawełny wykorzystywane w produkcji dywaników i obić siedzeń, a także sojowe pianki siedzisk foteli i zagłówków.

/ PAP Lifestyle | 26.06.2014

Udostępnij

Najnowsze galerie